Tuesday 23 April 2013

Carilah sahabat yang baik & sejati :)

Assalamualaikum kepada pembaca blog azmi-alias.blogspot.com , hari ini hari selasa 23/4/2013 tinggal lagi 76 hari sahaja lagi insyallah kita akan ke bulan ramadhan yang dinanti2 kan insyallah . saya harap apa yg kita cadang dan impikan tercapai serta dipermudahkan segala urusan harian kita insyallah amin...hari ini azmi nak kongsi satu sesuatu yang bermanfaatuntuk kita semua untuk dijadikan pedoman dan panduan .. ianya mengenai " PILIH SAHABAT " jadi bacalah 





Imam al-Ghazali berpesan kepada anak lelakinya:

"wahai anakku,,sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang,,maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. jika engkau berbakti kepadanya,,dia akan melindungi kamu..
2. jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya,,dia akan membantu kamu..
3. jika engkau menghulur sesuatu kebaikan kepadanya,,dia akan menerimanya dengan baik..
4. jika engkau rapatkan persahabatan dengannya,,dia akan membalas balik persahabatan kamu..
5. jika engkau merancangkan sesuatu,,niscaya dia akan membantu kamu..
6. jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu,,dia akan menutupinya..
7. jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu,,dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu..dan contoh2 yang baik yang anda sendiri pun tahu :))

teman yang paling baik,,adalah apabila kamu melihat wajahnya,,kamu akan teringat akan Allaah,,mendengar kata~katanya menambahkan ilmu agama,,melihat gerak~gerinya teringat akan kematian"


Alhamdulillah , itu sahaja yang dapat azmi kongsikan pada hari ini , insyallah sedikit sebanyak dapat dijadikan panduan dan ilmu yang berguna untuk sama2 kita semua manfaatkan ye 

Sekian , Terima Kasih ( azmi-alias.blogspot.com )

No comments:

Post a Comment